Home Persoonlijk Terugblik op het (reis) jaar 2017

Terugblik op het (reis) jaar 2017

219

In 2017 heb ik eigenlijk geen persoonlijke berichten geplaatst op Sport meets Fashion. In 2018 wil ik jullie meer laten zien van mijn leven. Om dat te kunnen doen is het misschien wel goed om even te vertellen over mijn schooljaar 2016/2017 en het jaar 2017. Het jaar 2017 was een bijzonder jaar omdat ik mijn contract op school heb opgezegd en ben gaan reizen door Europa met mijn vriend en mijn hond.

Werken als invaller

In het schooljaar 2016-2017 heb ik gewerkt als invaller voor meerdere scholenstichtingen. Tot de kerstvakantie heb ik vooral losse invalklussen gehad op allemaal verschillende basisscholen in verschillende klassen (van de kleuters tot en met groep 8). Soms op scholen dichtbij huis en soms verder weg. Dit heb ik met veel plezier gedaan! Het fijne was dat ik als invaller eigenlijk alleen de dagen hoefde te draaien en verder geen verantwoordelijkheden had en geen extra taken buiten schooltijd (geen oudergesprekken, geen rapporten et cetera).
In deze tijd werd ik ingepland door RTC Cella. Wat een geweldige mensen werken daar! Ik werd echt gewaardeerd en kreeg persoonlijke berichtjes. Hierdoor heb ik ook een tijd vijf dagen gewerkt in plaats van drie dagen. Ook gaven zij mij het vertrouwen om ook in te gaan vallen in de bovenbouw.

Voor groep 7 op de Zilveren Maan

Na de kerstvakantie kreeg ik een invalklus op de Zilveren Maan. Tot de zomervakantie heb ik drie dagen in de week voor groep 7 gestaan. Op de Zilveren Maan kreeg ik de liefste collega’s die ik maar kon wensen! Voor mij was het de eerste keer dat ik voor een langere tijd voor een bovenbouwgroep stond. Bijna al mijn stages en de meeste invalklussen heb ik gedaan in de onderbouw. Het was dus best een uitdaging maar wel een hele leuke uitdaging waar ik ook veel van heb geleerd! Ik ben heel erg dankbaar dat ik met zo’n fijn team mocht werken! Gelukkig kon ik met al mijn vragen (en dat waren er veel) terecht bij mijn collega’s.

klas
Lege klas op de laatste schooldag

Plannen om te gaan reizen

Mijn vriend en ik hadden al langer de droom om te gaan reizen. Een aantal jaar geleden wilden we voor een aantal maanden naar Azië. Dit plan ging niet door omdat het toch niet heel handig is als je een hond mee wilt nemen. 😉
Daarna kwamen we op het idee om met een camper (of busje) door Europa te gaan reizen. Je bent altijd dicht bij Nederland, qua verzekeringen is het makkelijker en de hond kon lekker mee op reis. Dit besloten we voor augustus 2016. Ik kreeg een contract als ik een schooljaar in dienst zou blijven, daarom heb ik het schooljaar 2016/2017 voor de klas gestaan.
In december 2016 kochten wij onze Fiat Ducato bus. Veel ramen, dus goed zicht tijdens het rijden. Ruim genoeg om erin kwijt te kunnen wat we wilden en klein genoeg om op “normale” parkeerplaatsen te kunnen staan.

bus
Onze bus naast de kattenkennel

Bus opknappen en spullen uitzoeken

Mijn vader heeft onze bus helemaal “opgepimpt” zodat de bus praktischer was in gebruik en een stuk mooier. Een hoger bed, het keukenblok omhoog zodat er meer ruimte kwam voor spullen onder het keukenblok, een mooi laminaat in de bus, vakjes voor de kleding onder het bed en bovenin de bus en ga zo maar door. Onze buurman heeft ons geholpen met de elektriciteit in het busje.
In de laatste weken voor het begin van de zomervakantie (en de dag dat we zouden verhuizen naar het busje) zijn we begonnen met het uitzoeken en opruimen van de spullen in huis. De berging hebben we volgestouwd met verhuisdozen en grote meubels konden we gelukkig kwijt op de zolder van een boerderij.

bus
De “opgepimpte” bus

Verhuizen naar het busje

De laatste weken voor de zomervakantie waren heel hectisch. Dit kwam ook omdat we de eerste dag van de zomervakantie gingen verhuizen naar het busje. Voor die dag moest het huis leeg zijn. Op diezelfde dag verhuisden mijn schoonouders namelijk voor onbepaalde tijd naar ons appartement.
De laatste schooldag ben ik nog heel erg verwend door mijn collega’s met een geweldige cadeaukaart (met een bedrag waar ik nog steeds een kleur van krijg als ik eraan denk), cadeaus en een reisdagboek vol met lieve geschreven kaarten.

Wonen naast een honden- en kattenkennel

De eerste dag van de zomervakantie waren we verhuisd en woonden we dus officieel in het busje. In de zomervakantie mochten we op het erf staan van de honden- en kattenkennel van familie van mijn vriend Edwin.
In de zomervakantie zijn we nog twee weken weg geweest op een soort proefvakantie in Frankrijk en in de Ardennen met een vriendin van mij.

honden bus
Ja, dat krijg je als je naast een hondenkennel woont 😉

Reizen

8 augustus 2017 zijn we vertrokken uit Nederland. Via de kust van België en Frankrijk reden we naar Spanje. De eerste maanden stonden we om de paar dagen op een andere camping. We hebben onwijs veel gezien! Rond september kwamen we aan in Spanje. Daar heb ik net voor mijn verjaardag op 5 oktober mijn moeder en zusje gezien in Barcelona. Vanaf de camping ben ik met de bus naar Barcelona gegaan en daar heb ik een nachtje geslapen in hun appartement.
In Spanje hebben wij meerdere maanden op een fijne camping in Benicassim gestaan. Een camping heel dicht bij het strand, naast bergen waar je mooi kunt wandelen en waar de hond los mag lopen, aan een fietspad langs de kust en vlakbij supermarkten en een leuk stadje waar je lekker kunt shoppen. En ook niet onbelangrijk: het is er in de winter, herfst en voorjaar vaak nog beter weer dan in het zuiden van Spanje.

eddie
Met Eddie in Frankrijk

Verandering van onze plannen

Onze plannen zijn tijdens het reizen wel duizend keer veranderd. Het eerste plan dat we hadden was een rondje België, Frankrijk, Spanje en weer naar Nederland en daarna overwinteren in Zuid-Italië en Griekenland. Tot we in oktober in Spanje even goed gingen bekijken wat voor weer het in Italië en Griekenland zou worden in de winter. Toen kwamen we er namelijk achter dat ons overwinterplan niet heel slim was. In Griekenland zijn sommige gedeeltes in de winter namelijk wintersportgebieden. Oeps.
In oktober hebben we twee nachten gelogeerd in het huis van een oud-collega van ons en haar man in Els Poblets. Daar zijn we enorm verwend! Toen zij hoorden dat wij toch besloten om te overwinteren in Spanje vroegen zij of wij in hun huis op de hond wilden passen tijdens de feestdagen. Dat hebben wij gedaan!