Home Healthy lifestyle Verminder neerslachtige gevoelens door voeding

Verminder neerslachtige gevoelens door voeding

126
0

Vitamines en supplementen online kopenHeb jij regelmatig last van neerslachtige gevoelens? Dat kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat je veel last hebt van stress, en zelfs dagelijkse stressmomenten niet makkelijk “los kan laten”. In deze blog lees je daar meer over en over de mogelijke gezondheidsproblemen die daarmee samen kunnen hangen. Maar wist jij dat neerslachtige gevoelens ook te maken kunnen hebben met je voeding? Verminder neerslachtige gevoelens door voeding!

Onderzoek Zuid-Australische Universiteit

In 2017 hebben onderzoekers van de Universiteit van Zuid-Australië een onderzoek gedaan naar het verband tussen een gezond voedingspatroon en een gezonde hersenfunctie. In dit geval wordt er met een gezonde hersenfunctie een goed humeur en weinig last van neerslachtige gevoelens bedoelt. De onderzoekers hebben mensen onderzocht met een depressie. Deze mensen kregen een mediterraan voedingsschema voorgeschreven. Uit dit onderzoek bleek dat dit voedingsschema de mensen die aan een depressie leden een flinke boost gaf.


Wat is een mediterraan voedingsschema?

Een mediterraan voedingsschema bestaat uit groenten, fruit, peulvruchten, volkoren granen en noten. Ook bevatte het voedingsschema weinig rood vlees. Het voedingsschema bestaat dus eigenlijk uit veel vitaminen, mineralen, meervoudig verzadigde vetten en aminozuren. Voor een gezonde hersenfunctie heeft jouw lichaam deze voedingsstoffen echt nodig!

Welke vitamines en mineralen zijn goed voor je hersenen en een goed humeur?

Er zijn een aantal vitamines en mineralen die extra goed zijn voor je hersenen en een goed humeur. De eerste vitamine die we gaan benoemen is vitamine B6. Deze vitamine is mede betrokken bij de vorming van serotonine, ook wel het “gelukshormoon” genoemd. De vitamine zit in eieren, vlees, vis, brood en graanproducten, peulvruchten, aardappelen, groente, melk, kaas en melkproducten. Pas wel op met deze vitamine! Het kan schadelijk zijn om er te weinig van binnen te krijgen maar het kan ook gevaarlijk zijn om er te veel van binnen te krijgen.
Daarnaast kunnen omega-3 vetzuren ook goed zijn voor gezonde hersenen. Zo zorgen ze voor celgroei in de hersenen. Deze vetzuren zijn onder andere te vinden in vette vis. Ook zijn omega-3 vetzuren zijn verkrijgbaar in verschillende webwinkels in supplementvormen. Eet je veganistisch? Dan lees je in deze blog waar je veganistische omega-3 kan kopen.

Hoe kan je jouw voeding aanpassen?

Natuurlijk is een goed voedingspatroon altijd goed voor je algehele gezondheid. Zorg dus dat je de juiste verhouding binnenkrijgt van eiwitten, koolhydraten en vetten maar ook van voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en aminozuren. Ben je bang dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt? Maak dan een afspraak bij de huisarts en laat je bloed testen. Omega-3 vetzuren en vitamine B6 kan je ook slikken in supplementvorm. Let er dan wel op dat je er dan niet te veel van binnenkrijgt. Dan kan het namelijk schadelijk zijn!


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here